Two "stuck in the ice" stories.
During the Easter holidays 2003. We were bound for Corner Brook NL, in ballast. Winter had supposedly ended, but a strong wsw wind packed a lot of ice, starting approx 12 nm SW of the entrance to Humber Arm. Ice routing, from ice Canada mentioned nothing of this. Where we got stuck, there were another "bunch" of fishing boats stuck 1,5 nm, NW of (maybe 9 boats). one of these boats had been crushed by the ice pressure, only small sticks from net flag's and a cabin roof- top above the ice. The one ice breaker were trying to assist these boats, that's why we had to wait a few days(over Easter). The mill in Corner Brook where worried (daily over phone) about our progress. They might have to shut down the mill, due to lack of storage for the produced paper rolls(wear house full). But there where no "cow on the ice" for me, why me and 2nd Off. Anders Nilsson, went on "seal photo safari". The second day a coast guard plane dropped some heart medicine for one of the fisher men. When arriving to port after a few days, I have never seen that ware house so full, totally jammed.
Vessel in ballast, high in the water no weight to push against the ice
Ice class/yes but with bow over the ice not much use.
Qurious.
When trying to touch him he "hissed" angrily(small sharp teths)
Två "fast i isen" historier.
Kylig Påsk Helg.
Under påsken 2003, var vi på väg till Corner Brook, New Foundland, i barlast. Vintern sades vara till ända, men en stark wsw-lig vind, packade mycket is i ett bälte med start ungefär 12 nautiska mil SW från floden Humber Arms mynning. Is myndigheten i Canada, som ger oss is navigerings instruktioner nämnde inget om detta. C:a 1,5 nm, NW om vår fastfrusna position, satt ytterliggare 9 fiskebåtar fast. En av dessa hade krossats av ispressen så endast några fiske vakare och ett styrhyttstak var synligt över isen. Den enda is brytaren tillgänglig var sysselsatt med att försöka undsätta dessa båtar, så vi fick vänta några dagar(över påsk helgen). Pappersbruket i Corner Brook oroade sig (dagligen i telefon) ang. vår situation. De kanske blev tvugna att stänga fabriken p.g.a. att magasinen var fulla så det inte fick plats mera pappersrullar. Det var emellertid ingen ko på isen för våran del ombord, så jag och 2:e Stm Anders Nilsson, tog oss en säl foto safari (därav bilderna). Dagen efter släppte ett kust bevakningsplan ner medicin till en av fiskar gubbarna som hade hjärt problem. När vi efter några dagar kom till kaj, så var verkligen magasinen fulla. Jag har aldrig sett dem så packade.Serious Ice Pressure
The trip before, on Feb 20th, was more dramatic when Maria Gorthon and the "icebreaker"(coast guard vessel Earl Grey) both were stuck in heavy ice pressure,We were struggling merciless for about 14 hours until the pressure subsided. In the last few hours, Earl Grey managed to move a little towards Maria. About that time she inquired about evacuating my crew since the plot showed out vessel setting right onto the "Hen Island", as I monitored the plot closely I decided to hold on an hour since I was of the opinion that the vessel was slowly moving away, clearing the island. We connected the towing wire, knowing that it should be of very little help if any. Crew standing clear, and Earl Grey pulled it until it snapped. Afternoon of 21st was spent fighting to turn our vessel(see Coast Guard Plane picture below). Later that evening, Ice Breaker Henry Larsen arrived, Early morning of 22nd, the two coast guard vessels managed to set us free and assisted us in to the port of Corner Brook.
Plotting in our electronic chart(bad quality).
Pressed/pushed merciless up against the Islands is very frustrating.
Night view, pressed/pushed passed the high wall of Gurnsey Isl.
Center left , you can see the border line between rigid and drifting ice
Ice breaker Henry Larsen came for assistance.
Excerpt from / Utdrag från
Allvarlig is press.
Resan tidigare, den 20:e Feb, var mera dramatisk då både Maria Gorthon och "isbrytaren"( kustbevakningsfartyget Earl Grey) fastnade i kraftig ispress.
Vi kämpade skoningslöst i ungefär 14 timmar innan ispressen avtog. I de sista timmarna lyckades Earl Grey röra sig något emot Maria, och hon erbjöd sig då att evakuera besättningen till sitt fartyg då Maria såg ut att pressas upp emot "Hen Island". Jag sade att vi avvaktar en timme till då jag tyckte att driften böjde av något från ön. Vi kopplade en bogser wire, fastän vi båda förstod att det var meningslöst, besättningen stod i skydd och Earl Grey drog tills wiren gick av. Eftermiddagen den 21;e tillbringades att försöka vända fartyget,stäven ut från land(se kustbevakningens flygplans foto ovan). Senare på kvällen anlände isbrytaren Henry Larsen och tidigt på morgonen den 22:e, lyckades de två kustbevakningsfartygen få loss Maria och de eskorterade oss in till Corner Brook.